Bytčiansky zámok musí zostať bytčanomOkrem sporného vecného bremena, ktoré opäť podnietilo širokú verejnú diskusiu, sa ostatné mestské zastupiteľstvo zaoberalo aj množstvom iných vecí, ktoré budú v prospech občanov mesta Bytča. Predovšetkým som veľmi rád, že poslanci schválili moje tri iniciatívne návrhy. Prvý z nich, Návrh na vypracovania žiadosti o dotáciu na výstavbu viacúčelového ihriska z dotácie Úradu vlády SR, a projektu na získanie grantu z programu Futbal to je hra 2015 nadácie SLSP, by mohol pomôcť predovšetkým našim deťom a mládeži. Viacúčelové ihrisko, v prípade schválenia, by sme tento raz radi vybudovali v mestských častiach Hrabové, alebo Mikšová. Z programu Nadácie SLSP by sme zase zakúpili materiálne vybavenie – dresy, lopty, tepláky, pre najmenšie deti 5 – 8 ročné, ktoré sa v hojnom počte venujú športu a nesedia doma pri počítači.

Bytča je neuveriteľne krásne mesto s neskutočne nevyužitým historickým potenciálom. Roky nemáme múzeum, v renesančnom kaštieli je štátny archív, ktorý je jediný prístupný verejnosti. Ba dokonca dnes silnejú snahy na jeho presťahovanie do iných priestorov. Preto som navrhol, aby mestské zastupiteľstvo zaslalo žiadosť ministrovi vnútra SR Róbertovi Kaliňákovi o upustenie od zámeru presťahovania Štátneho archívu v Bytči z priestorov Bytčianskeho zámku, jeho premiestnenie na prízemie tohto objektu a prenajatie ostatných priestorov Mestu Bytča za účelom zriadenia Turzovho mestského múzea. Bytča si zaslúži múzeum v priestoroch bytčianskeho zámku a v ňom štátny archív. Pretože 90% dokumentov, ktoré sú v ňom uložené, priestory kaštieľa nikdy neopustili a dnes, aj v budúcnosti k nám prilákajú množstvo turistov. Na podporu našich požiadaviek spustíme aj petíciu. Kto súhlasí, môže pridať svoj podpis a petičné hárky tiež doručíme ministrovi vnútra. Začneme už onedlho.

Ďalšou chátrajúcou národnou kultúrnou pamiatkou v Bytči je synagóga. Nádherný objekt chátra, na rekonštrukcii sa nepracuje od roku 2010 kvôli súdnemu sporu medzi majiteľmi budovy a pozemku. Mesto Bytča má jedinečnú šancu a myslím si, že aj morálnu povinnosť, do procesu vstúpiť. Preto som zastupiteľstvu predložil Návrh na schválenie zámeru odkúpenia pozemku pod synagógou v Bytči a uzavretia dohody o budúcom spoločnom postupe pri rekonštrukcii a využívaní objektu. Zastupiteľstvo návrh schválilo. Verím, že to bol prvý krok k tomu, aby sme do Bytče v budúcnosti prilákali množstvo a množstvo turistov, ktorí navštívia Turzovo mestské múzeum v renesančnom zámku a tiež stálu expozíciu o histórii Bytče v zrekonštruovanej bytčianskej synagóge. Cesta je však ešte dlhá. Nasledovať budú rokovania s vlastníkmi. Verím však, že kde je vôľa, tam je naozaj aj cesta a táto moja vízia sa naplní.

Michal Filek

Komentáre  

-1 #15 x 2015-05-25 07:34
K tomu Tezaru - nechcem byť zlým prorokom - ale stavme sa, že spor medzi Tezarom a mestom, resp. časťou poslancov, skončí tým, že sa spor vybičuje do takých rozmerov, že Tezar prestane vo vykurovacom období kúriť, a to už len potom bude oriešok. Kto sleduje našu úžasnú komerčnú telku, určite už podobný príspevok z inej časti našej krajinky zaregistroval. Uvidíme, či sa to stane, ale naši poslanci by si už teraz mali urobiť kurz obsluhy plynového kotla :)
Citovať | Nahlásiť administrátorovi
-9 #14 2015 2015-05-24 16:14
píšete nezmysly, ktoré máte zabudované v hlave, ad1. ktoré zastupitelstvo pred rokom 2014 vystúpilo verejne v prospech občanov bytče ohľadom vysokej ceny tepla v bytči (ani jedno),ad2: ktoré zastupitelstvo navrhovalo zmenu uzemneho plánu mesta pre občanov mesta äaby sa občania mohli verejne vyjadriť) pred rokom 2014 (ani jedno), nastúpili noví poslanci a to, čo sa nerobilo 20 rokov, teraz chcete urobiť za polroka hahahaha, vyčkajte času ako husa klasu, p. Filek má ubytovávať mladých vo svojom byte? p. Filek má vypracovávať projekty? načo máme tolko zamestnaných na mestskom úrade, nech vypracujú projekty pre rozvoj mesta, za polroka určite mestu neklesol nehnutelný majetok mesta tak ako za 23 rokov,preboha to čo idete p. Filekovi ešte naložiť? ste v koncoch a preto taketo tlaky, ked ste taký spravodlivý a čestný, tak si sadnite s p. Filekom a konajte, komunikujte s ludmi verejne, ak vôbec chcete pre mesto niečo kladnéééééé urobiť
Citovať | Nahlásiť administrátorovi
+7 #13 Farizej 2015-05-24 11:42
Pán Filek, len v rýchlosti pretože je mám nedeľu úžasnú bez závisti a zlosti v srdci :-)
1. Slušné a májúce zmysel sa podpísať by bolo v prípade, že by sa aj názory podpísaných občanov premietli vo vašich aktivitách, čo by odzrkadľovalo že ich počúvate a vediete dialóg. To sa však nedeje čoho príkladom je:
2. Osadenie retarderov na ulici vedľa školy, absolútne nezmyselne vyhodenie peňazí, nič neriešiaci a nekoncepčné. Občania, vrátane podľa osobnosti ako pán Ovsenik Vám vyjadrili svoj názor a aj tak si robíte len po svojom
3. Zhodnotením majetku mesta by bolo jednoznačne len odkúpenie pozemku aj z budovou, ako piše pán Justra, ale opäť vidno že nepocuvate! Len točíte svoje a nazývate to diskusiou. A aj si po svojom spravíte. Čokoľvek iné ako piše pán Justra je plytvanie financiami občanov! To vidieť nechcete ale proste neviete názorovo priznať nedomyslenost nápadu!?
4. Úplne najvhodnejšie na dotiahnutie témy synagógy by bolo ešte vhodne zverejniť kto je vlastníkom budovy a nechať priestor na majiteľa pozemku, aby zverejnil koľko krát sa pokusil s vlastnikmi budovy dohodnúť!
5. Majú vlastníci budovy vysporiadane všetky podlžnosti voči mestu sami, aby si zaslúžili takúto podporu s našich peňazí?
6. Súhlasím s Vami, že Bytča potrebuje niečo take ako píšete, ale ono musí byt len tak ako poviete vy, nie inak, však?
7. Nechápem, prečo riešite tepelne hospodárstvo až teraz, keď pomaly za Vášho mandátu vyprší Tezaru pomaly aj nájomná zmluva. Doteraz na to priestor nebol?
Kritizujem,áno, preto že som z Vás najhlbšie sklamaný. Dal som Vám svoj hlas a to čo sa deje v zastupiteľstvách, ako sa obranne ešte navážate do občana s problémom a viac energie ako do riešení naozajstných problémov mesta investujete do nejakej synagógy ma sklamalo ešte viac. Viete napríklad koľko rodín by si Rado postavilo dom či riešili vlastne bývanie ale vy v prioritách nemáte dotiahnutie územného plánu. Všetci o ňom rozprávate ale nikto nič nepodnikne aby sa dotiahol.
Ja Vám osobne neprajem nič zle, ako som uviedol vaše súkromne aktivity su my dokonca sympatické, ale ten zvyšok... Skúste sa nad tím zamyslieť, aj keď na anonymný popud anonymného občana.
Aj Vám prajem krásnu nedeľu a menej egoizmu s viac otvorenými očami a ušami.
Citovať | Nahlásiť administrátorovi
+3 #12 Jaroslav Justra 2015-05-24 11:35
A prave o tomto hovorim cely cas.Ludom to musis povedat po lopate.Oni nepojdu vyhladavat uznesenia ale tu si to precitaju jasne a zretelne a budu aj inak rozmyslat.Pokial by sa dalo odkupit aj synagogu tak to urcite bude prinos pre Bytcu.Nemyslim ze by bolo dobre vlastnit pozemok bez budovy.Skoda,ze si tu piseme 4-5 ludia a nenapisu aj ostatny poslanci/obcania/primator,co si myslia.Je vas tam 17 a pises len ty.Sem tam zabludi ovecka
Citovať | Nahlásiť administrátorovi
-9 #11 Michal Filek 2015-05-24 11:23
Jaro, na veľa vecí by si našiel odpoveď, keby si si prečítal schválený návrh. Či je možné odkúpiť aj samotnú synagógu, to neviem. Ale schválili sme, že mesto vstúpi do rokovania s majiteľmi o spôsobe budúceho užívania pamiatky a jej záchrany. To je veľmi všeobecne naformulované uznesenie a dohoda je možná úplne na všetkom. Cena za pozemok je 20-tisíc. Znalecký posudok v tejto lokalite hovorí o 35-tisíc eur. Opísal som už vyššie, prečo je investícia do synagógy dôležitá. Je to totiž investícia do rozvoja mesta a do cestovného a turistického ruchu, ktorý môže priniesť Bytči rozvoj zamestnanosti. V predloženom materiály som v týchto priestoroch uvažoval so stálou expozíciou múzea, organizáciou komorných koncertov, atď.
Citovať | Nahlásiť administrátorovi
+9 #10 Jaroslav Justra 2015-05-24 11:06
Michal,chcem sa len opytat?
1. Je mozne odkupit aj samotnu synagogu spolu s pozemkom?
2. Ake je odhadovana cena za pozemok a samotnu synagogu?-suma $
3. Dokazala by aj nieco na seba zarobit,vzhladom na nemale naklady na odkupenie a opravu, resp. aka je NAVRATNOST?-asi pre nas obcanov najdolezitejsia vec.
4. Ak ano,ake by bolo vyzitie tejto nehnutelnosti v buducnosti?

Skutocne ak chceme viest serioznu debatu,tak by sme sa mali predstavit skutocnymi menami,prestat sa jeden do druheho navazat.Nemyslim ,ze debaty by sa mali viest na osobnych stretnutiach ale prave tu,verejne,kde aj obcan si moze urobit svoj vlastny nazor na danu problematiku a rozhodnut sa spravne.

Ja osobne si myslim (iba moj nazor-nebite ma),ze synagogu je mozne opravit,zachranit aj bez toho,aby mesto vstupovalo do tohto vztahu ako majitel. resp. neodkupovat nic! Stacilo by mozno sucasnemu majitelovi pomoct ziskat prostriedky z fondov,urcenych prave na zachranu takejto pamiatky.Predsa on sam moze poziadat o fin. pomoc z takychto fondov. Diskutujeme,iba moja uvaha
Citovať | Nahlásiť administrátorovi
-13 #9 Michal Filek 2015-05-24 10:28
keď chcú slušní ľudia diskutovať, tak sa navzájom predstavia. To považujem za férové. Vy sa však len skrývate za anonymnú totožnosť a tak môžete v pokoji urážať a klamať. V poriadku, ako verejne činná osoba by som to mal zniesť. Takže poďme k veci. Ak mesto kúpi pozemok v centre mesta, nebude to plytvanie peňazí občanov, ale naopak, ich zhodnotenie, pretože tým mesto zhodnotí svoj majetok. Po druhé, je to šanca, ako vstúpiť do majekto-právny vzťahov ohľadom synagógy, a tým naštartovať procesy, ktoré by mohli viesť k jej záchrane. A prečo je dôležité zachrániť synagógu, ale aj vytvoriť v zámku mestské múzeum? No preto, že mesto Bytča musí konečne začať využívať svoj historický potenciál. Keď to dokážeme, prilákame sem množstvo turistov, návštevníkov, v okolí máme krásnu prírodu, Súľov, atď. Keď prídu turisti, bude to znamenať rozvoj služieb, obchodu, zamestnanosti a tým pádom rozvoj mesta. Čiže každá takáto investícia je investíciou do budúcnosti a do budúceho rozvoja mesta. To je moja vízia a môj cieľ.
No a tie reči, typu, že sú moje návrh nedotiahnuté, nie je to pravda. V zastupiteľstve som 5 mesiacov. Trom Bytčanom už na môj návrh mesto udelilo čestné občianstvo, už sú osadené retardéry na Mierovej ulici,a hlavne sa už nestáva, že by zastupiteľstvo príjmalo uznesenia v rozpore so zákonom. To sú ale len tie jednoduché, okamžite realizovateľné. Potom sú tu také, keďže ja chcem dosiahnuť hlavne to, aby sa mesto rozvíjalo koncepčne a systematicky, ktoré si vyžadujú dôkladnú prípravu. Riešime vzťah ohľadm tepelného hospodárstva, pracujeme na novom PHSR, aj doplnku územného plánu. Opravu synagógy, ani zriadenie múzea nie je možné urobiť za 5 mesiacov.
Pán Farizej, píšete tu, čo Bytča potrebuje. Tvrdíte, že takto to je, ale mne odopierate právo mať svoju predstavu a realizovať ju. Hoci moje názory ľudia veľmi dobre poznajú a poznali ich aj pred voľbami, v ktorých mi dali mandát na to, aby som ich presadzoval v mestskom zastupiteľstve. Mám na to oprávnenie a mandát od voličov. A ja, narozdiel od Vás, sa nebránim žiadnej otvorenej diskusii. Žijeme v demokracii, som členom zastupiteľstva, v ktorom musím presvedčiť väčšinu poslancov, takže naozaj nie je možné, aby som si presadiť hocičo, bez vôle ostatných. Navyše o všetkých mojich krokoch občanov informujem, čo vy to nazývate populistické PR. Takže takto to je. Poprosil by som Vás, ak sa budete do mňa ďalej navážať, podpíšte sa. Pretože na vaše klamstvá a osočovania už nebudem viac reagovať. Ak však máte záujem o serióznu odbornú debatu, uveďte svoje meno, alebo ma kontaktujte e-mailom, alebo telefonicky. Želám Vám peknú nedeľu a menej zlosti a závisti v srdci.
Citovať | Nahlásiť administrátorovi
+15 #8 Farizej 2015-05-24 08:18
Práveže že čítal pán Filek... O diskusiu s Vami osobne nemám absolútne žiadny záujem. Autokrativne postavenie aké prezentujete a akým sa uberá akákoľvek diskusia s Vami, rovnako ako dusno, ktoré vytvárate členením na podporovateľov alebo tých druhých, tu v Bytči dlho nebolo a dúfam že ani dlho nebude trvať. Za všetko hovorí napríklad riešenie situácie na cestu pri ulici Mieru... Aj tak si spravíte po svojom a diskusie nie sú diskusiami ale presadzovaním svojho názoru. Tak načo plytvať čas. Prepáčte, ale hovoria za Vás Vaše činy. A len aby som bol korektný, myslím tím činy ako poslanca, Vaše aktivity ako občana naopak sledujem zo záujmom a sú krokom vpred ku komunitnemu rozvoju. Ako poslancovi Vám ale podporu vyjadrit nemám prečo. Všetky návrhy su zbrkle, nedotiahnuté a prídu mi ako populistické PR za peniaze nás všetkých. Vaše úmysli môžu byt sebe cestnejsie, čo nespochybňujem, ale momentálne je väčšie ego. Pomahajte občanom a riešte čo ich trápi a neriešte prioritne svoje a len svoje nápady ktoré neviem ako majú vyriešiť to najpodstatnejšie, že mesto starne, že mladý odchádzajú žiť inam, že bez eurofondov sa v Bytči za posledné desaťročie nič nevybudovalo, že mestu naopak klesá nehmotný majetok... Vy si proste niečo vymyslíte a my mame s toho spadnúť na zadok. A len tak mimochodom, v dobe keď bola synagóga na predaj za pár korún ste náhodou neboli poslanec? Mesto dostalo rovnako ponuku na odkúpenie a zmietlo to zo stola. Prečo teraz zrazu taký záujem o pamiatku? Mimochodom, ale to určite viete, NKP nie je budova samotna ale nárožie a solitér, len aby sme boli presný. Vlastník bez ohľadu na vzťah ku pozemku môže žiadať o dotáciu s ministerstva kultúry, židovskej obce a pod. Pripadne eurofondy, kde ale tiež nie je podmienkou vlastníctvo,ale úplne postačuje nájomná zmluva... Chcete pomôct vlastníkom? Neťahajte do toho mesto!
Citovať | Nahlásiť administrátorovi
-13 #7 Michal Filek 2015-05-24 07:15
Odporúčam Vám, ak chcete odborne diskutovať, aby ste si najskôr schválený návrh prečítali (pretože ho zjavne nepoznáte), potom zodvihli telefón, zavolali mi, slušne sa predstavili vlastným menom a potom sa dohodneme na stretnutí a diskusii. Moje kontakty sú nájdete na webstránke mesta. Želám pekný deň.
Citovať | Nahlásiť administrátorovi
+14 #6 Farizej 2015-05-23 16:58
Súhlas, absolútny!
Citovať | Nahlásiť administrátorovi
+17 #5 Jaroslav Justra 2015-05-23 16:57
Podla mna ani jedno ani druhe nie je spravne riesenie.Treba kupit aj pozemok aj budovu Synagogy.V opacnom pripade je to hlupost vlastnit pozemok bez budovy alebo opacne.
Citovať | Nahlásiť administrátorovi
+4 #4 Farizej 2015-05-23 16:26
Že vraj super nápad,vraj pán Filek ide predložiť návrh na záchranu Synagógy a návrh na zriadenie múzea Bytče v Bytcianskom zámku? Len sa pýtam, to je vtip? Môže mi pán Filek vysvetlit prečo ide mrhať peniazmi nás občanov, teda aj mojimi na vysporiadanie pozemku pod budovou súkromného vlastníka? Akože v zaujme záchrany tej budovy? A načo nám, mne, ma byt takýto pozemok? Čo tak odkúpiť budovu, spraviť nájomnú zmluvu s vlastníkom pozemku na 100 rokov, opraviť za eurofondy a spraviť bytčianske Kunsthalle spolu s múzeum takmer vo vlastnom? Pretože takéto plytvanie verejnými prostriedkami pokladám za počin rovný tím ktoré on sám tak kritizuje a preukázal by len absolútnu nepremyslenost činov a akože super nápadov, ktoré tak presadzuje. A navrch bez odbornej diskusie. Keď sa totiž o ňu niekto pokúsi, je triednym nepriateľom!
Citovať | Nahlásiť administrátorovi
-2 #3 nana 2015-05-06 13:50
..akosi som predchádzajúci príspevok poslala bez dopísania..teda čo sa týka vykrikovania na zastupiteľstve o tom, ako ste robili trhy, kde sa predávala slanina a pod...ako primátor "nezasahoval", lebo..no lebo takúto akciu zatiaľ nepripravoval a nevie, čo jej organizácia obnáša, mravčia práca a môže sa stať, že človek niečo aj opomenie.. Ak vedel, že to nie je správne ( v tom čase možno nevedel), mal Vás ako správny chlap poučiť a povedať, čo je a čo nie je v poriadku. Alebo možno cieľ - aby sa to v budúcnosti dalo použiť proti niekomu?.. Narážam na to, že ľudia už majú dosť toho, kto kedy komu a ako..Preto vítam tento Váš nápad, návrh, je to prínos. A aj keď človek spraví chybu, dajme si druhú šancu, a nerobme hneď z každého hlupáka, podliaka atď. Naučme sa počúvať jeden druhého a nie vyziapovať - posledné zastupiteľstvo a správanie primátora a niektorých "ziapuvších" bolo primitívne..Kultúra správania je to, čo tomuto mestu chýba. Mne sa tieto Vaše aktivity páčia, trhy(aj so slaninou), na Bytčianske zámocké dni sa teším:),Turzovo múzeum dúfam že vyjde a nie za 100 rokov, ale čo najskôr... Ak je potrebná účasť aj občanov mesta, treba spropagovať tak ako ostatné Vaše akcie. Podľa mňa je dôležitá komunikácia, v ktorej ste doma.. To je to, čo robí mesto moderným. To čo robíte je zážitkové pre všetkých a tak si myslím, že ako sa ujal Michalský jarmok, ujmú sa i tieto a ďalšie krásne akcie, ktoré vidieť že pripravujete so srdcom na dlani:). Ulica od námestia k Zámku je živá, obchodíky, krásne staré stromy, ešte ako tak zachovaná architektúra starej Bytče, možno 2-3 lavičky by sa tam zišli a mala by byť "Zlatou uličkou" Bytče. Želám Vám úspech , nápad je to skvelý.
Citovať | Nahlásiť administrátorovi
-9 #2 Michal Filek 2015-05-06 06:35
Vnímam to ako veľký záväzok a budem sa snažiť Bytčanov nesklamať.
Citovať | Nahlásiť administrátorovi
-1 #1 jozef2 2015-05-05 22:29
Pán Filek držím palce Vám a aj ostatným poslancom ktorý sa snažia naše mesto vyzdvihnúť
a zviditeľniť a mestu vrátiť jeho zašlú slávu. Predpokladám že na Vašej strane bude
stáť aj široká verejnosť ,či už sú to priamo obyvatelia Bytče ako aj prímestských častí. Za posledné roky mesto nenapreduje ale stojí v riadnej špine a to vdaka ľudom ktorý
nemajú záujem pre mesto a jeho občanov niečo pozitívne urobiť.Myslia len na seba
a ako hádzať ľudom ako ste napríklad aj vy polená pod nohy. Prajem len to naj.... .
Citovať | Nahlásiť administrátorovi

Pridať komentár

Vážení čitatelia, prispievatelia. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.


Antispam
Načítať znova

Reklama

Tento web používa súbory cookies. Prehliadaním webu vyjadrujete súhlas s ich používaním.