synagogaPrimátor mesta Bytča Miroslav Minárčík nepodpísal uznesenie Mestského zastupiteľstva, ktorým poslanci odsúhlasili prebratie objektu synagógy od súčasného majiteľa a prípravy zmluvy na odkúpenie pozemkov pod synagógou. Svoje rozhodnutie primátor odôvodnil podľa poslanca Fileka polopravdami. Ako sa uvádza v texte petície, všetky jeho odôvodnenia a obavy sú úplne zbytočné. Potvrdil to aj Miloš Dudáš, riaditeľ pamiatkového úradu v rozhovore. V texte nájdete celé znenie petície.

Milí Bytčania, ľudia, ktorí máte radi naše mesto!

Primátor Miroslav Minárčik nepodpísal schválené uznesenie Mestského zastupiteľstva, na základe ktorého mohlo mesto bezplatne získať do svojho vlastníctva budovu Národnej kultúrnej pamiatky - synagógy v Bytči a za výhodných podmienok odkúpiť pozemok, ktorý k objektu patrí. Ak mesto túto budovu nezíska, reálne hrozí, že synagóga sa pre dlhotrvajúci súdny spor majiteľov budovy a majiteľa pozemku, dostane do rúk súkromníka a definitívne schátra. Potom už nikdy nebude šanca, aby ju mesto získalo a postupne zrekonštruovalo pre svojich obyvateľov.

Primátor nepodpísanie uznesenia zdôvodňuje polopravdami. Argumentuje, že mesto, ako prípadný nový vlastník, musí pamiatkový úrad požiadať o schválenie zámeru využitia objektu, pričom ten ho nemusí schváliť. „Nevidím v tom veľký problém. Súčasní majitelia totiž majú schválený zámer a ten platí. Ak by mesto, ako potenciálny nový vlastník, požiadalo o vydanie rovnakého zámeru, my by sme mu ho vydali. Veď by bolo nelogické, aby sme totožný zámer jednému vlastníkovi schválili a druhému nie. Veľmi rýchlo by sme vedeli schváliť aj jeho možnú zmenu, či aktualizáciu. Ak by malo mesto v tomto smere pochybnosti, môžeme mu dopredu, ešte pred podpisom darovacej, či kúpnej zmluvy, vydať na jeho žiadosť metodické usmernenie, kde špecifikujeme požiadavky z hľadiska ochrany pamiatkového fondu a využitia objektu. Jednoducho, či daný zámer je pre pamiatkarov prijateľný,“ potvrdil riaditeľ Krajského pamiatkového úradu.

Miroslav Minárčik sa ďalej odvoláva na to, že mesto nemá dostatok finančných prostriedkov na rekonštrukciu synagógy, pričom na poskytnutie príspevku od štátu nemá právny nárok. „Jedným z práv vlastníka národnej kultúrnej pamiatky je možnosť získať finančný grant z ministerstva kultúry. Naozaj na to nie je právny nárok, ale v tomto prípade je veľmi veľká pravdepodobnosť, že synagóga grant dostane. Obzvlášť keď oň požiada mesto, ktoré je ako žiadateľ pre ministerstvo kultúrny vhodným partnerom. Dokonca jedným z najlepších. Ale napríklad to platí aj pre Nórske alebo štrukturálne fondy. Aj z nich by mesto mohlo postupne čerpať finančné prostriedky na obnovu. Keď o dotáciu žiada samospráva, je to zvyčajne spojené s jej využitím pre občanov, pre verejnosť a to je vždy veľké plus,“ povedal Miloš Dudáš, riaditeľ pamiatkového úradu.

Podľa Dudáša tento objekt je svojou históriou, aj tým, koľko už toho stihli súčasný vlastníci, OZ Biblické centrum, vykonať, predurčený na to, aby dotáciu získal. „Bytčianska synagóga, jej spoločenský význam, história, architektonická, umelecko-remeselná a výtvarná hodnota a kvalita doteraz vynaloženej práce na jej obnove dávajú vysoký predpoklad pozitívneho výsledku. Navyše toto je stavba, ktorej obnovu považuje Krajský pamiatkový úrad Žilina za jednu z priorít v kraji, a preto finančný grant z ministerstva kultúry budeme intenzívne podporovať,“ dodal riaditeľ KPÚ.

Význam synagógy, ako kultúrnej pamiatky, je pre rozvoj a význam mesta Bytča obrovský. Spojenie bytčiansky zámok + sobášny palác + synagóga + možnosti turistiky v okolí, môže do mesta prilákať množstvo turistov a zvýšiť význam mesta Bytča nielen v rámci regiónu, ale aj v rámci Slovenska a v zahraničí. Treba však na tom tvrdo pracovať. Príprava a rokovania s majiteľmi objektu synagógy a pozemku stála polročné úsilie. Teraz sa rodený Kotešovčan, ktorý stojí na čele mesta, rozhodol toto úsilie a hlavne obrovskú šancu pre naše mesto nepochopiteľne zahodiť. Miroslav Minárčik opäť ukazuje, že mu nezáleží na Meste Bytča, že k nemu nemá žiadny vzťah. Dokonca vie byť až nebezpečne cynický. Ako inak sa dá chápať jeho vyjadrenie, keď na zasadnutí Mestskej rady na margo zlého stavu synagógy prehlásil: „Za to, v akom je stave, si môžu Židia sami.“ Áno, dobre počujete! Židia, ktorí boli počas II. svetovej vojny odvlečení do koncentračných táborov, v ktorých zahynuli, si sami môžu za to, že sa bytčianska synagóga rozpadá. Nedovoľme človeku, ktorý mesto devastuje nielen fyzicky, ale aj morálne, aby zlikvidoval ešte aj bytčiansku synagógu, ktorá môže byť onedlho základným pilierom turistického ruchu a symbolom hrdosti na slávnu históriu, ktorú sme, bohužiaľ, doteraz nevedeli využiť.

Súčasný primátor sa k mestu, ktoré vedie, správa necitlivo. Veď jeho podpis je už aj pod búracím povolením vily čestného občana Mesta Bytča, dlhoročného starostu a ministra Martina Mičuru, na mieste ktorej postavili v centre mesta Lidl. Jeho podpis je aj na množstve stavebných povolení v rozpore s územným plánom, ktoré protiprávne a natrvalo zmenili jeho charakter, vyvolali protesty, znehodnotili životy ľudí a skomplikovali dopravnú situáciu – Jednota na Hlinkovej (kde prokuratúra konštatovala 11 porušení zákona), výstavba rodinných domov na poli vedľa sadu, Biely potok za Váhom a ďalšie.

Bytčania, priatelia, nedovoľme, aby mesto vďaka nemu prišlo o ďalšiu vzácnu pamiatku! Podporte prosím našu snahu a podpíšte petíciu, ktorou vyzývame poslancov mesta Bytča, aby prelomili primátorovo veto a na najbližšom mimoriadnom zasadnutí zastupiteľstva znovu zahlasovali za prijaté uznesenie. Ak sa tak nestane, mesto nestihne na jeseň podať žiadosť o dotáciu z ministerstva kultúry a synagóga bude naďalej chátrať! A to je zrejme presne to, o čo primátorovi ide. Nedovoľme to!

Podpíšte prosím petíciu a hárok zaneste do 29. júla do Restaurant Gallery, Treskoňova 816/1, vedľa Domu kultúry, prípadne sa u vás osobne zastavím a vyzdvihnem si ho. Veľmi pekne ďakujem za pomoc pri záchrane Národnej kultúrnej pamiatky, na ktorú môžu byť Bytčania hrdí!   

Michal Filek, poslanec MZ v Bytči

Komentáre  

0 #40 Maximus 2015-08-01 07:12
Labajko ja som možno debilek ale ty si taký malí skurvený židáčik a požaluj Rabínovi
Citovať | Nahlásiť administrátorovi
0 #39 J.Labaj 2015-07-31 19:22
Maximus,vsak si len debilek.Typicky bytciansky sedliak.Daj pozor aby sa ti brusny kotuc nezodral.Vypisujes kraviny pocas pracovnej doby,vsetko pozalujem.
Citovať | Nahlásiť administrátorovi
+1 #38 Maximus 2015-07-31 07:28
To nebola zrada ale rozum a teraz nech si židáci opravujú a za svoje až majú čo fotiť ty štyria turisti čo okolo prejdu za mesiac
Citovať | Nahlásiť administrátorovi
+2 #37 Miro Kmecik 2015-07-31 05:49
Tak vcera sa konalo MZ kde sme ukazkovo mohli vidiet farizejstvo,loz,zradu a vysmech nasej Bytcianskej histori.Pan Hrabovsky poslanec za cast Bytce, Miksova ukazkovo ukazal co je farizejstvo a ako mozno vliezt primatorovi do zadku a pritom nehladiet na potrebu zachranit historicku pamiatku pre nas bytcanov.Pozemok hodny 100euro sme mohli mat za 25euro,takmer iste dotacie na opravu a prislub sefa pamiatkarov p.Dudasa,ze urobi co moze aby nam pomohol s opravou.Ani to nebol dost dobry dovod na to,aby poslanec Hrabovsky neposluchol samozvaneho primatora a zahlasoval za tuto pamiatku.Tam je asi lepsia flaska vodky a naslubovane hory-doly od samozvaneho primatora.Ale zadlzit Bytcu na opravu chodnikov to by bolo v poriadku,len aby bolo z coho odpalit niake tie peniaze bokom.
Citovať | Nahlásiť administrátorovi
0 #36 minimus 2015-07-30 06:56
Oslovte prosímešte p- Ivanku, ktorý už čo to pre Bytču urobel najme v oblasti záchrany kultúrnych pamiatok, historických artefaktov a historických listín. Šak už začal aj s digitalizáciou histórie galaxie včítane bytčanského regionu. A Philek mu to žerie. Pche.
Citovať | Nahlásiť administrátorovi
-21 #35 Maximus 2015-07-19 20:08
No dúfajme že si zostal v tom Salzburgu Ty kultúrny Slovák
Citovať | Nahlásiť administrátorovi
-18 #34 Maximus 2015-07-19 19:36
Ty si šéfom tých židákov
Citovať | Nahlásiť administrátorovi
+11 #33 kultúrny tajomník 2015-07-19 16:30
Bytčania, mali by ste byť hrdí na túto stavbu. Pre zaujímavosť stavba bola postavená v roku 1886 v novorománskom slohu, inšpirovanom stavbami sefardských Židov. Staviteľom a architektom synagógy bol Ernest Latzel, ktorý pochádza z Moravy, študoval architektúru vo Viedni. Interiér bol v maurskom slohu. Stavba svojim významom patrí medzi významné stavby strednej Európy. Bol som hrdý, keď na kongrese v Salzburgu, ktorý bol venovaný významným stavbám Rakúska-Uhorska som popri ozaj významných a veľkých stavieb zazrel aj synagógu v Bytči. Len ma zamrzelo, že fotodokumentácia bola zo zanedbanej stavby v havarijnom stave, čo dalo vizitku, aký sme nekultúrny národ Slováci. Vzhľadom k významu stavby myslím, že nebude problém s grantami na jej rekonštrukciu. Len sa do toho pustiť a riadiť sa rozumom a lokaj-patriotickým citom.
Držím palce poslancom, aby sa rozhodli správne.
Citovať | Nahlásiť administrátorovi
+14 #32 staroobčan 2015-07-19 14:12
Je úplna pohroma, keď do rozhodovania o Bytči sa dostanú také typy ako si ty Laurelin. Dúfam, že poslanci rozhodnutie o synagóge, o jej prevzatí do majetku obce, schvália aj bez petície občanov, pretože pochopia jedinečnosť situácie, ktorá sa naskytla a prejavia tak svoju kultúrnu úroveň a vzťah k mestu. Synagóga je NKP, ktorá ma hodnotu tradície mesta, historickú, kultúrnu ale i architektonickú. Je žiadúce aby bola v majetku mesta, bola opravená a stala sa pýchou tak ako je Sobášny palác, o vlastníctvo ktorého sme prišli vďaka "múdrym hlavám" z minulého vedenia mesta, ktoré neboli schopné získať finančné prostriedky na jeho opravu, ba čo viac, vytvorili v ošarpanej budove kultúrny dom 4.kategórie. Verím, že súčasní poslanci sú civilizovanejší a takéto chyby sa nezopakujú a budú rozhodovať v záujme mesta.
Lahostajnosť, lenivosť, neschopnosť už nás dostala nielen o Sobášny palác a Vstupnú budovu zámku, ale i o Mičurov dom, pivovar, a stavby vo vlastníctve mesta: Ganzlerov dom, kino a ďalšie stavby, ktoré sa predali pod cenu a peniaze sa prejedli, nič sa za ne pre občanov nevytvorilo.
Inteligenti typu "Laurelin" nikdy nepochopia aké je dôležité mať a uchovať si historickú tradíciu a to, že atraktivitu mesta robia hlavne kvalitné architektonické stavby majúce nadregionálny význam , čo synagóga určite má.
Citovať | Nahlásiť administrátorovi
+9 #31 Julo Kozak 2015-07-19 10:49
Pravda pichá čo? A nenosí sa, že? Aspoň sa podpíš... Nie sú gule, čo?
Citovať | Nahlásiť administrátorovi
-18 #30 Maximus 2015-07-19 08:18
Ale konečne vieme koľko tu v Bytči máme židákov a to je problém
Citovať | Nahlásiť administrátorovi
-11 #29 Maximus 2015-07-19 08:12
No konečne to niekto napísal zrozumiteľne
Citovať | Nahlásiť administrátorovi
-10 #28 Nestranný 2015-07-19 06:18
Je také príslovie " Vtáka poznáš podľa peria a človeka podľa reči “ . Ak toto aplikujeme na Kozáka zistíme, že je tam urážka, obviňovanie. xenofóbia a najmä pocit vlastnej výnimočnosti...
Citovať | Nahlásiť administrátorovi
-11 #27 Laurelin 2015-07-18 21:31
Politický rozmer tejto petície ani diskusie ma nezaujíma, ale jej autor by sa mal pozrieť pravde do očí.
Malé mesto ako Bytča by obnovu takej stavby, akou je synagóga, mohlo financovať či spolufinancovať iba ťažko. A veľmi pravdepodobne by to boli iba vyhodené peniaze, nakoľko potenciál využitia takéhoto objektu je dosť obmedzený (výstavy, koncerty... na čo už slúži k. dom a Sobášny palác). A napriek silnej hrdosti Bytčanov na synagógu ako symbol histórie mesta atď. sa jedná o stavbu z konca 19.~začiatku 20. storočia. A to v európskych pomeroch a dokonca ani na Slovensku nie je žiadna rarita.
Oháňať sa cestovným ruchom a turistami je síce v súčasnosti „cool“ a „in“, ale občas neuškodí ani dávka objektívnej reality. A to, že Bytča, hoci to je pekné a milé malé historické mestečko, jednoducho nemá žiadny významný potenciál ani technologickú základňu pre rozvoj cestovného ruchu.
„spojenie bytčiansky zámok + sobášny palác + synagóga + možnosti turistiky v okolí, môže do mesta prilákať množstvo turistov…“ Dajme tomu, že to množstvo turistov príde, ubytuje sa za cenu porovnateľnú s cenami ubytovania v Prahe a potom tieto pamiatky obíde za hodinku... A čo sa týka blízkosti Súľovských vrchov a možností turistiky, tak z pochopiteľných dôvodov sa daní turisti radšej ubytujú v Súľove, a do Bytče možno prídu na tú hodinku obzrieť si tieto architektonické pamiatky.
Týmto samozrejme netvrdím, že Bytča nie je pekné mesto. Iba poukazujem na absurdnosť niektorých argumentov v tejto petícii aj diskusii, ktoré sú plné prázdnych fráz bez náznaku reálneho plánu akcie.
Citovať | Nahlásiť administrátorovi
+6 #26 J.Labaj 2015-07-18 21:24
Nemyslim ze mas pravdu.Ja si osobne myslim,ze dospel do fazy,ked si mysli ze moze vsetko a nic sa mu nestane.Jednoducho povedane ,,NEPOSTIHNUTELNY". Som Kral Miroslav a mozem vsetko a nic sa mi nestane,ha ha ha.
Citovať | Nahlásiť administrátorovi

Pridať komentár

Vážení čitatelia, prispievatelia. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.


Antispam
Načítať znova

Reklama

Tento web používa súbory cookies. Prehliadaním webu vyjadrujete súhlas s ich používaním.